Drømmelitteratur: De 5 beste bøkene for å forstå og forbedre ditt søvn - dormio

Drømmelitteratur: De 5 beste bøkene for å forstå og forbedre ditt søvn

lluminérende måner, skjulte drømmeverdener og dype hvilestunder – søvn er ikke bare en nødvendighet, det er også en fascinerende reise gjennom vårt eget indre univers. Velkommen til vår guide gjennom de beste bøkene om søvn, hvor vi utforsker alt fra vitenskapelige tilnærminger til filosofiske dybder. Fra praktiske råd til inspirerende fortellinger, disse bøkene tilbyr innsikt, trøst og kanskje til og med en ny forståelse av hva det vil si å hvile godt. Bli med oss mens vi dykker ned i de fem verker som vil forvandle ditt forhold til søvn for alltid.

 

Why We Sleep av Matthew Walker

Why we sleep bok

Nevrovitenskapsmann og søvnspesialist Matthew Walker gir en revolusjonerende utforskning av søvn, og undersøker hvordan det påvirker alle aspekter av vår fysiske og mentale velvære. Ved å kartlegge de mest banebrytende vitenskapelige gjennombruddene og mobilisere tiår med forskning og klinisk praksis, forklarer Walker hvordan vi kan utnytte søvn for å forbedre læring, humør og energinivå, regulere hormoner, forebygge kreft, Alzheimers og diabetes, bremse effektene av aldring og øke levetiden. Han gir også håndgripelige trinn mot å få bedre søvn hver natt. "Why we sleep" er en bladsvender perfekt for nybegynnere som er nysgjerrige på å lære hva søvn er, og hva som skjer i hjernen vår når vi drømmer.

 

Sleep Smarter av Shawn Stevenson

Sleep smarter bok

Når det kommer til helse, er det ett kriminelt oversett element: søvn. God søvn hjelper deg med å kvitte deg med fett for godt, avverge sykdom, være produktiv og forbedre nesten alle funksjoner i sinnet og kroppen din. Da en degenerativ beinsykdom knuste Shawn Stevensons drøm om å bli profesjonell idrettsutøver og begrenset hans evne til å fungere normalt i dagliglivet, tok Shawn helsen sin i egne hender. Gjennom bedre søvn og optimalisert ernæring, helbredet han ikke bare kroppen sin, men oppnådde også trenings- og forretningsmål han aldri trodde var mulig.

Nå i boken "Sleep Smarter", deler Shawn enkle tips og triks for å oppdage den beste søvnen og den beste helsen i livet ditt. Med en 14-dagers søvnoppussing, vil du lære:

  • Hvordan skape det ideelle søvnmiljøet
  • Hvordan utnytte sollys for å regulere døgnrytmen din
  • Hvilke klinisk beviste søvnnæringsstoffer og tilskudd du trenger og hvorfor
  • Stressreduserende øvelser og treningsråd for å holde deg mentalt og fysisk skarp... og mer!

 

The Sleep Fix av Diane Macedo

the sleep fix bok

I boken har Macedo som mål å hjelpe folk med å takle søvnproblemene sine med forskning som endrer perspektiv og enkle løsninger basert ikke bare på vitenskap og eksperter, men også hennes egne utfordringer.

I årevis så Macedo søvnen og helsen sin forverres, prøvde standard søvntips etter standard søvntips, bare for å oppdage at de gjorde henne verre. Til slutt, etter å ha utviklet en toleranse for sovepiller, bestemte Macedo seg for å angripe problemet som journalist, ved å intervjue søvnspesialister fra hele verden for å komme til bunns i hva som virkelig hindrer oss i å sove - og de forskjellige måtene å fikse det på.

Som Macedo forklarer, handler løsningen på å få en god natts søvn ofte ikke om å gi opp koffein eller legge bort telefonen før du legger deg. Med hennes jordnære forklaringer og humor, lærer hun oss i stedet hvordan vi:

  • Forstå søvnbiologi
  • Identifisere søvnhindringer
  • Avsløre søvnmyter og skille fakta fra fiksjon
  • Prøve motintuitive tilnærminger
  • Endre vår tankegang

 

Tiny Habits av B.J. Fogg

Tiny habits bok

"Tiny Habits" er ikke en bok om søvn; det er en selvhjelpsbok som fungerer!Når det gjelder endring, er det små som er mektige. Begynn med to armhevinger om dagen, ikke en to timers treningsøkt; eller fem dype pust hver morgen i stedet for en time med meditasjon. I "Tiny Habits" bruker B.J. Fogg sin erfaring med å coache mer enn 40 000 mennesker for å hjelpe deg med å gå ned i vekt, redusere stress, sove bedre eller oppnå hvilket som helst mål du velger. Du trenger bare Foggs adferdsformel: gjør det enkelt, tilpass det til livet ditt, og gjør det belønnende. Hver gang du setter deg i bilen, ta ett yoga-pust. Smil. Hver gang du legger deg i sengen, slå av telefonen. Gi deg selv en high five.

 

Om søvnkoden av Janne Gønli

søvnkoden bok

Janne Grønli er en av landets fremste søvneksperter. Ved å bruke den nyeste forskningen på søvn, tar hun deg med på en reise i å forstå både mysteriet søvn og ditt eget søvnmønster. I boken "Søvnkoden" får du svaret på hvorfor vi sover, hva som skjer når vi sover, og ikke minst får du hjelp til å løse din egen søvnkode og sove bedre. Du finner også ut om du er A- eller B-menneske og får testet hvor opplagt hjernen din egentlig er. Med denne unike innsikten i kroppens rytmer, og kunnskap om hvordan lys og mørke spiller inn i livene våre, får du endelig svaret på det mange av oss lurer på: Hvor er søvnen egentlig blitt av ?

Nesetape, 1 måned
dormio
149,00 kr
Munntape, 3 måneder
dormio
597,00 kr499,00 kr
Sovepropper
dormio
199,00 kr
Munntape, 1 måned
dormio
199,00 kr
Munntape, 12 måneder
dormio
2.388,00 kr1.499,00 kr

Related Posts

Hvorfor lyd er avgjørende for ditt søvn  Ah, søvn –...
Visste du at alkohol påvirker søvnen din? Selv om alkohol...
Har du noen gang lurt på hvordan et lite stykke tape...
En god natts søvn er avgjørende for vår fysiske og...
Søvn er mer enn bare en periode med hvile; det...
  I den travle hverdagen vi lever i, kan det...
Tilbake til bloggen